- 044 600 636
- info@novokom-novska.hr
- ODVOZ - zelene
- Raspored odvoza otpada 2025.godina
- Prijava kvara na javnoj rasvjeti
- Tražilica pokojnika
- Raspored posljednjih ispraćaja
- E-RAČUN
- Prigovori i reklamacije
- Fiksni tečaj konverzije 1 EUR=7,53450 Kn
Početna stranica » Edukacija » Načela upravljanja okolišem u obrazovnim institucijama
Održivi razvoj zahtijeva upravljanje otpadom u skladu s načelima zaštite okoliša, društvene prihvatljivosti i ekonomičnosti. Može se smatrati općim suglasjem da otpad najprije treba izbjegavati. Otpad koji se ne može izbjeći treba ponovno uporabiti koliko god je to moguće uz uravnotežene ekološke i ekonomske uvjete. U tu ga je svrhu posebno važno odvojeno skupljati (po vrstama) na mjestu njegovog nastanka, s dvostrukom namjenom:
Cilj očuvanja i zaštite okoliša te usvajanje pozitivnog odnosa spram okoliša, kao jedne od temeljnih odgojnih i životnih vrednota, zahtijeva opredjeljenje cijele škole, svih njezinih djelatnika. Za ostvarivanje tog zajedničkog cilja, potrebno je izraditi program djelovanja i mjera, koji će obuhvatiti sve segmente života škole.
Potpuno uklopiti prihvaćena opredjeljenja, programe zaštite okoliša te dosadašnja iskustva u svaku aktivnost, kao jedan od osnovnih elemenata upravljanja školom.
Usmjeriti se na potrebe učenika i drugih sudionika odgojno-obrazovnog procesa i na usvajanje vrednota. Njegovati vizionarski, problemski, interdisciplinarni, istraživački, sudionički i djelatni pristup. Primjenjivati odgovarajuće metode i organizacijske oblike rada (npr. projektna nastava, nastava izvan učionice, otvoreni dani) te iskustveno učenje na neposrednim primjerima vlastitog okruženja.
Sustavno i akcijski pratiti i dalje unapređivati ostvarivanje odgoja i obrazovanja za okoliš i prihvaćenih načela, uzimajući u obzir tehnički i gospodarski razvoj, znanstvene spoznaje, potrebe učenika i očekivanja zajednice – biti otvoren za promjene.
Obrazovati i motivirati sve zaposlene da u svoje aktivnosti uključe brigu o okolišu i prema njemu se odgovorno odnose.
Planirati aktivnosti na temelju procjene stanja, tj. uočenih problema, zanimljivih i poticajnih tema. Procijeniti utjecaj na okoliš svake aktivnosti ili projekta prije početka izvođenja.
Razvijati i provoditi aktivnosti brinući o efikasnijoj potrošnji energije i vode, smanjivanju nepovoljnih utjecaja na okoliš, smanjenju, izbjegavanju te sigurnom i odgovornom odlaganju otpada, zaštiti prirode i krajobraza te o kontinuiranom informiranju u školi i lokalnoj zajednici.
Otvoriti se i povezivati s drugim odgojno-obrazovnim ustanovama te surađivati na zajedničkim projektima.
Povezati se sa svim relevantnim partnerima (jedinice lokalne uprave i samouprave, tvrtke koje se bave zaštitom okoliša, znanstvene ustanove, komunalna poduzeća i druge tvrtke, nevladine organizacije, sredstva javnog priopćavanja, crkva, roditelji učenika i dr.) radi veće učinkovitosti u ostvarivanju zacrtanih programa.
Poticati suradnike na primjenu ovih načela. Ohrabrivati i gdje god je moguće pridonositi njihovoj boljoj provedbi, tako da postanu usklađena s onima koja vrijede u školi.
Doprinositi razvoju javne politike i podržavati kvalitetne programe i inicijative, koje će i na širem planu povećati svijest o potrebi zaštite okoliša.
Redovito pratiti i vrednovati provedbu programa u duhu ovih načela te usklađenost sa zahtjevima primjerenog funkcioniranja škole i pravnom regulativom. U određenim vremenskim razmacima o ostvarivanju programa izvještavati sudionike odgojno-obrazovnog procesa (učenike, nastavnike i druge zaposlenike, roditelje), nadležne prosvjetne institucije i javnost.
(Prema B. Devernay, D. Garašić, V. Vučić: Odgoj i obrazovanje za okoliš i održivi razvoj – priručnik za nastavnike i odgajatelje, UNICEF, Zagreb 2001., str. 261)